Hea teada: kas parandada täke või vahetada esiklaas?

7. mai 2024

Klaasikahjud on sõidukikindlustuses ühed kõige sagedasemad kahjud. ERGO kindlustus hüvitati eelmisel aastal 4300 klaasikahju, millest parandusi oli 12%. Klaasikahjude kogusumma oli mullu ligi 2,3 miljonit eurot.

Kui talvisel ajal on peamiseks klaasikahjude põhjuseks graniitgraanul, siis suvel aga pindamistöödest aknasse lennanud kivid. Tekkinud täkke tasub võimalikult ruttu ära parandada. Täkkeparandus ei võta reeglina aega üle poole tunni. Klaasivahetus on aga oluliselt aeganõudvam ja kulukam, aga ka rohkem keskkonda koormav. „Näiteks tekib klaasi täielikul vahetusel üle 14 kilogrammi prügi, aga klaasitäkke parandamisel vaid 3–14 grammi prügi,“ selgitas ERGO transpordikahjude osakonna juhataja Raido Orulaid

Autoklaaside paranduse, vahetuse ja rekalibreerimistega tegeleva ettevõtte Carglass® andmetel parandatakse Eestis ainult 10% klaasikahjudest, kuigi 30% saaks kõrvaldada parandamise teel. Ülejäänud juhtudel valitakse parandamise asemel klaasi vahetus. „Klaasil oleva täkke parandamisel on mitmeid eeliseid võrreldes klaasi vahetusega. Lisaks ajalise, rahalise ja keskkonna säästlikkusele on parandamine autot säästev tegevus. Autokere külge liimitud klaasi eemaldamine on praktiliselt võrdne keredetaili eemaldamisega ja see ei ole kindlasti kõige parem autole tervikuna,” rääkis Carglass® Eesti tegevjuhi Sven Freiberg.   

ELKE järelteeninduse direktor Viljar Sillamaa sõnul on endiselt klientide seas levinud arusaam, et uus on parem kui remonditud, kuigi enamasti on tulemus samaväärne. „Tahaksime inimeste hirme parandamise ees maha võtta. Taastamine käib kindlate standardite ja tehase remondijuhiste järgi. Kui autoesindused remontimise võimalust oma kliendile pakuvad, siis võib selle töö kvaliteedis kindel olla. Autol säilib tehase garantii, auto turu väärtus ei lange ja tulemus on samaväärne uuega,“ rääkis Viljar Sillamaa. 

Freibergi sõnul on oluline silmas pidada, et täkkeparandusel on tehnilised piirangud ja kõiki täkkeid ei ole võimalik parandada. Näitena võib tuua olukorrad, kus täke asub juhi- või juhiabisüsteemi kaamerate vaateväljas või klaasi servale liiga lähedal. 

Iga remontimise otsus võetakse vastu juhtumipõhiselt, hinnates kahjustuse ulatust, asukohta ja remontimise standarditele vastavust. „Kindlasti tasuks taastamise tee valida autoosade puhul mida saab võimalusel remontida auto küljest eemaldamata, nii jääb autole originaalne tehasest tulnud detail külge. Näiteks võiks võimalusel kindlasti remontida auto tagatiibasid, esitiibasid ja paneele, stangesid ja võimalusel klaasitäkkeid,“ rääkis Sillamaa.